המדריך ל-ChatGPT כדי לבנות מסר, מותג וזהות מקצועית

לפני הכל…
בואי נבין רגע על מה אנחנו מדברות לפני שנלמד איך להשתמש בכלי הזה, חשוב להבין דבר אחד בסיסי: מה זה בכלל ChatGPT? ומה זו בכלל בינה מלאכותית?
כי ברגע שמבינים את זה, פתאום כל הגישה לכלי הזה משתנה.
מה זה צ’אט?
המילה Chat באנגלית פשוט אומרת שיחה.
כמו הודעה בוואטסאפ, שיחה במסנג’ר או כל התכתבות כזו או אחרת.
כלומר,את כותבת שאלה ומישהו בצד השני עונה. במקרה הזה הצד השני הוא לא אדם. אלא מערכת חכמה מאוד שיודעת לנהל שיחה.
אז מה זה בעצם ChatGPT
ChatGPT הוא מערכת בינה מלאכותית שיודעת לנהל איתך שיחה. את יכולה לשאול שאלות, להתייעץ, לבקש רעיונות, לבקש הסברים או אפילו לחשוב יחד על דברים והמערכת עונה לך בצורה שמדמה שיחה אנושית.
אבל חשוב להבין משהו חשוב מאוד- היא לא בן אדם, היא כלי.
ומה זה בכלל בינה מלאכותית
בינה מלאכותית היא מערכת מחשב שיודעת לבצע פעולות שבדרך כלל דורשות חשיבה אנושית.
לדוגמה: להבין טקסט, לזהות דפוסים,לנתח מידע,לענות על שאלות,להציע רעיונות. המילה “מלאכותית” פשוט אומרת שזו לא בינה של אדם, אלא מערכת שנבנתה על ידי בני אדם כדי ללמוד כמויות עצומות של מידע ולעבד אותו.
איך זה עובד בפועל
מערכות בינה מלאכותית לומדות מכמויות עצומות של מידע.
ספרים, מאמרים,מחקרים,שיחות,טקסטים ועוד המון מקורות.
דרך הלמידה הזו הן מזהות דפוסים כמו איך אנשים שואלים שאלות, איך רעיונות בנויים, איך מסרים עובדים ואיך להסביר דברים בצורה ברורה. לכן הן מסוגלות לנהל שיחה שנראית לפעמים כמעט אנושית.
אבל חשוב להבין
למערכת אין רגשות,אין חוויות חיים ואין אינטואיציה אנושית. היא לא חוותה את העולם, היא מנתחת מידע וזו הסיבה שאת חייבת לזכור שהיא לא מחליפה אותך. היא לא מחליפה את החשיבה שלך אבל היא יכולה להיות כלי חשיבה חזק מאוד.
אז איך נכון לראות את הכלי הזה
לא כמישהו שעושה במקומך את העבודה, אלא כמו שותף לחשיבה, מישהו שאפשר לשאול אותו שאלות, לזרוק מולו רעיונות ולקבל זוויות הסתכלות נוספות. ואם משתמשים בו נכון הוא יכול לעזור לך לחשוב ברור יותר, לחדד רעיונות, לבנות מסרים ולהתפתח מקצועית.
וכאן מגיע החלק החשוב באמת
רוב האנשים משתמשים בכלי הזה בצורה שטחית, אבל אם עובדים איתו בצורה נכונה הוא יכול להפוך לכלי התפתחות יוצא דופן וזה בדיוק מה שאנחנו הולכות ללמוד עכשיו- איך להשתמש בו לא רק כדי לקבל תשובות אלא כדי לבנות חשיבה, מסר וזהות מקצועית.
ככל, בלייבים אני לא אכנס למקום הטכני כדי לייעל איתכן את הזמן. אז בבקשה, כדאי לעשות שני דברים קטנים. למי שעדיין ChatGPT, הורידו את האפליקציה לנייד או פתחו חשבון דרך המחשב. אבל ברוב המקרים העבודה דרך המחשב נוחה יותר, בעיקר כשכותבים תשובות ארוכות או עובדים על רעיונות ומסרים.
דבר שני, יש אפשרות למנוי. אפשר בהחלט להשתמש בכלי גם בגרסה החינמית ואין שום חובה לשלם. יחד עם זאת, מי שמתכוונת להשתמש בו ככלי עבודה אמיתי לפיתוח רעיונות, מסרים וחשיבה מקצועית, תצטרך את המנוי.
ועכשיו, לעניינו:
יש אנשים שמשתמשים בכלי הזה כדי לכתוב פוסט ויש אנשים שמשתמשים בו כדי לבנות חשיבה. ההבדל ביניהם הוא לא הכלי.
ההבדל הוא הדרך שבה הם משתמשים בו, רמת השאלות שהם שואלים. אם תשתמשי בו רק כדי שיכתוב במקומך טקסטים, תקבלי טקסטים.
אבל אם תשתמשי בו כדי לחשוב, לחדד, לפרק רעיונות ולבנות זהות מקצועית,
את יכולה להפוך אותו לאחד מכלי ההתפתחות הכי חזקים שיש לך.
וזה בדיוק מה שאני רוצה ללמד אותך לעשות. לא להשתמש בו כמו כולם.
אלא להשתמש בו כמו מנהיגה.
אז מי עומד מולי?
כפי שכבר כתבתי ChatGPT הוא כלי בינה מלאכותית שמבוסס על ידע עצום ממאות תחומים כמו עסקים, פסיכולוגיה, מיתוג, אסטרטגיה, שיווק, התפתחות אישית, יצירת תוכן ועוד.
הוא יודע לנתח מידע, לזהות דפוסים, לחדד רעיונות ולנסח מחשבות.
אבל יש דבר אחד שהוא לא יודע… הוא לא מכיר אותך.
ולכן התוצאה שתקבלי ממנו תמיד תהיה תלויה בדבר אחד בלבד: כמה טוב תכניסי אותו לעולם שלך. ככל שהוא יבין אותך טוב יותר, כך הוא יוכל לעזור לך לבנות מסר מדויק יותר, מותג ברור יותר ותוכן חזק יותר.
הפלוסים של הכלי הזה
הוא זמין עבורך בכל רגע, הוא יכול לחשוב איתך על רעיונות, הוא יכול לשאול שאלות שלא תמיד שאלת את עצמך, הוא יכול לעזור לך לפרק רעיונות מורכבים
והוא יכול לחסוך לך שעות של עבודה. אבל כמו לכל דבר יש פלוסים ויש גם מינוסים.
המינוסים
לפעמים הוא טועה, לפעמים הוא כותב כללי מדי ולפעמים הוא לא מדויק.
ולמה זה קורה? כי אם לא תתני לו מידע עמוק לא יהיה לו עם מה לעבוד.
האיכות של התשובות שלו תמיד תהיה תוצאה ישירה של איכות השאלות והתשובות שלך (כשכמובן מדובר עלייך). במילים אחרות אם תעבדי איתו שטחי תקבלי תוצאה שטחית. אם תעבדי איתו עמוק תקבלי כלי חשיבה עוצמתי.
הצעד הראשון
לפני שמבקשים ממנו לכתוב, מבקשים ממנו להבין אותך.
רוב האנשים עושים טעות- הם נכנסים לכלי וכותבים “תכתוב לי פוסט” זו דרך עבודה חלשה, אם את רוצה לקבל תוצאה ברמה גבוהה, השלב הראשון הוא לא כתיבה, השלב הראשון הוא היכרות.
את רוצה שהוא יבין מי את, מה מניע אותך, מה עיצב אותך,במה את מאמינה
ומה את מנסה לשנות בעולם שלך.
המשימה שלכן עד הלייב שלנו:
להכנס לכלי הזה ולעשות ״העתק הדבק״ למלל הבא:
היי, אני רוצה להשתמש בך ככלי לחשיבה והתפתחות מקצועית.
לפני שנתחיל לעבוד יחד, אני רוצה שתשאל אותי כמה שאלות שטחיות – מי אני, גיל, מאיפה אני ומה הסטטוס שלי. ואז 10 שאלות עומק שהיה שואל אותי הקוצ׳ר העיסקי הטוב בעולם- כזה שכבר כולם מכירים כאחד שבנה את כל מותגי העל שבראשם עומד פרסונה.
חשוב לי שאלו לא יהיו שאלות שטחיות. אני רוצה שאלות שיעזרו לך להבין לעומק:
מה מניע אותי,מה הערכים שלי,איך אני רואה את התחום שלי, איזה שינוי אני רוצה ליצור ומה אני מנסה להביא לעולם דרך העבודה שלי.
*מי שהצאט שלה מכיר אותה טוב- תתחילי במשפט ״אני רוצה לפתוח איתך שיחה חשובה- אז נגיד שאתה לא מכיר אותי כלל טוב?״ ואז אחרי שהוא יענה לך- תכתבי לו את המלל שהשארתי לכן למעלה.
לגבי שאלות העומק- יש כאן חוק ברזל:
אל תעני תשובות קצרות, אם הוא שואל אותך למה בחרת לעסוק בתחום הזה
והתשובה שלך היא “כי אהבתי את זה” אין לו באמת עם מה לעבוד.אבל אם תספרי מה גרם לך להיכנס לזה, איזה רגעים עיצבו אותך, מה ראית בתחום שאחרים לא ראו ומה גרם לך להרגיש שיש כאן משהו גדול יותר פתאום מתחיל להיווצר עומק ופתאום גם הוא יכול לעזור לך לחשוב ברמה אחרת.
זה יקח זמן- ותקדישי לזה כמה שצריך! ואחרי שסיימת לענות…
יבקשי ממנו לכתוב פסקת זהות שלך. כתבי לו כך:
סיימתי לענות על כל השאלות. בהתבסס על כל התשובות שלי, אני רוצה שתכתוב פסקה שמגדירה אותי.
הפסקה צריכה להסביר: מי אני מקצועית, מה מניע אותי, מה הערכים שלי ואיזה בידול יש לי.
תכתוב אותה כך שאם אדביק אותה בתחילת שיחה חדשה איתך, תוכל להבין מיד מי אני ומה אני מנסה לבנות.
למה בעצם?
כי לפעמים השיחות נמחקות., וכשזה קורה הוא כבר לא זוכר מי את.
אבל אם תהיה לך פסקת זהות, תוכלי להדביק אותה בתחילת כל שיחה חדשה. ובשנייה אחת הוא חוזר להבין את העולם שלך ודבר שני, אני רוצה לעבוד איתכן עם עוד כלים- אז בשביל שלא תצטרכו לעשות את זה כל פעם מחדש- פשוט תשמרו את הפסקה הזו בפתקים.
לקראת יום אני מחדדת:
הכלי הזה לא נועד לחשוב במקומך. הוא נועד לחשוב איתך וההבדל הזה הוא הבדל עצום.
מי שמשתמש בו רק כדי לקבל תשובות, מקבל תשובות.
אבל מי שמשתמש בו כדי לשאול שאלות טובות יותר,לבנות מחשבה חדה יותר
ולזקק את המסר שלו יכול להפוך אותו לאחד הכלים החזקים ביותר שיש היום להתפתחות מקצועית.
והכי היפה זה שהכלי הזה זמין לך בכל רגע. השאלה היחידה היא כמה עמוק תבחרי לעבוד איתו.